الاثنين، 23 يناير 2012

خوف

اشعر بالخوف من كل شئ اهم قرار لابد ان اتخذه هو اصعب قرار بالنسبه لي
دائما احاول الهروب من اتخاذ مثل هذه القرارات الصعبه
والأن.......لا مفر
حتي تفكيري لم يعد ملكي تسيطر عليه اوهام اخري 
اكره ذلك الاحساس الذي يتملكني
لا اعرف ماذا اريد؟؟ ما هو قراري ؟؟
لا اعرف هل الجأ الي مساعده الاخرين ام انه قراري وحدي ولا يحق لأحد التدخل به؟؟
لا اعرف أاستمع الي صوت قلبي ام صوت عقلي ؟؟
لا اعرف شئ مشوشه التفكير مشوهه الافكار
لست انا.....................
يارب اكتبلي ما هو خيرا لي دلني علي الصواب 
احمني من نفسي اخشي ان توقعني في خطأ ربما لا استطيع تحمل نتائجه
يارب 

هناك 4 تعليقات:

  1. " اللهم إني أستخيرك بعلمك،وأستقدرك بقدرتك، وأسألك من فضلك العظيم..
    اللهم إنك تعلم ولا أعلم وتقدر ولا أقدر وأنت علام الغيوب..
    اللهم إن كنت تعلم أن "هذا الأمر" خير لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري؛ فاقدره لي ويسره لي وبارك لي فيه..
    وإن كنت تعلم أن "هذا الأمر" شر لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري؛ فاصرفه عني واصرفني عنه واقدر لي الخير حيث كان؛ ثم رضني به"

    دعاء الاستخارة أجمل حاجة في الوجود

    وطبعا ما خاب من استخار ولا خسر من استشار

    يعني حتى لو الأمر متعلق بحاجة شخصية مفيش مشكلة لو اخدنا رأي الناس اللي يهمهم أمرنا

    ونصلي استخارة

    وفي النهاية نعمل اللي احنا ميالين له

    بس عامة قاعدة اعتقد اني بتبعها::
    لو قلبي مش مستريح عمري ما هقدر أبقى مرتاحة بعقلي بس

    ولو انا عاوزة انفذ اللي في عقلي يبقى لازم الأول أقدر على قلبي واسكته وبعد كدا ابقى التفت للموضوع نفسه

    لكن مينفعش اخد قرار والقلب والعقل مش منسجمين فيه

    ردحذف
  2. شكرا علي النصيحه الجميله يا نونو بس المشكله انه عقلي هوا المسيطر في كل حاجه مش عارفه حتي استعطفه شويه واخليه يبقي ديمقراطي كده ويسأل قلبي كمان هوا شايف ايه وبحس كتير اني بقصر في حق نفسي بسبب كده

    ردحذف
  3. الخوف شىء طبيعى ولا تدعيه يتملك منك

    ردحذف
  4. هو الحمد لله احساس مؤقت بس صعب جدا

    ردحذف